Wymagania do pracy tekstowej
- Podpis w nagłówku (wstaw – główka)
- imię, nazwisko oraz numer indeksu;
- wyrównany do prawej strony;
- czcionka dowolna, choć powinna być większa niż Treść tekstu, oraz mniejsza od Tytuł.
Ustalić marginesy dla całej pracy (Format – Strona – Strona (we wstążce) – Marginesy).
Praca powinna być wyposażona w automatyczne formatowanie (Style – Style i formatowanie lub skrót F11).
Cała Treść tekstu powinna być wyjustowana (wyrównany do lewej i prawej), oraz powinna mieć zastosowane wcięcie dla pierwszego wiersza (Treść tekstu – Modyfikuj – Wcięcia i odstępy (we wstążce)).
W stopce na środku strony powinny znajdować się numery stron.
Wstawianie ilustracji. Rysunek/ilustracja właściwości po kliknięciu prawym klawiszem myszy:
- Kotwica – do znaku,
- Opływanie - bez opływania,
- Wyrównanie – najlepiej centralnie.
Gdy już wszystko jest ustawione należy prawym klawiszem myszy kliknąć na obrazek, wybrać z listy Format obrazu, następnie ze wstążki Opcje – Chroń i zaznaczyć: zawartość, pozycję, rozmiar.
Tabela z LibreOffice Calc powinna być wklejona specjalnie do pliku tekstowego jako łącze DDE lub HTML. Dzięki czemu możliwy będzie podział jej między stornami (Właściwości tabeli – Przepływ tekstu – Zezwól na podzielenie tabeli oraz Powtórz nagłówek) oraz ustalenie stylu Nagłówek tabeli dla pierwszego jej wiersza (Style i formatowanie). Dodatkowo tabela powinna zawierać estetyczne obramowanie.
Do tabel i rysunków należy się odwołać w tekście wykorzystując funkcję za to odpowiedzialną (Wstaw – Odsyłacz – Odsyłacze (we wstążce) – w polu Typ wybrać Ilustracja/Rysunek/Tabela – w polu wstaw odsyłacz do wybrać Kategoria i numer - Wstaw).
Wstawić podpisy pod rysunkami i tabelami (prawym klawiszem klikamy na obiekt – wstaw podpis – Kategoria (odpowiadająca obiektowi).
W przypadku wstawiania wzorów proszę wykorzystać narzędzie do tego służące (Wstaw – Obiekt – Formuła). Wzór powinien posiadać numerację. W celu wstawienia wzoru należy w nowej linii napisać „fn”, a następnie nacisnąć klawisz F3. Do wzorów należy się odwołać Wstaw – Odsyłacz – Odsyłacze (we wstążce) – w polu Typ wybrać Tekst – w polu wstaw odsyłacz do wybrać Odwołanie – Wstaw)
Wstaw bibliografię za pomocą Zotero na końcu dokumentu:
- Instrukcja na stronie Doktora Myszki www.kmim.wm.pwr.edu.pl/myszka
W tekście powinny znajdować się odwołania do tekstu cytowanego (tekst w cytacie „”)! oraz do tekstu własnego jeśli jest na podstawie materiałów cudzych (wówczas nie stosujemy cudzysłowu).
Na końcu pracy pod bibliografią powinien znajdować się spis tabel oraz spis rysunków (Wstaw – Spis treści i indeks – Spis treści, indeks lub bibliografia – Ustawić odpowiedni Tytuł oraz wybrać Typ z listy).
Włącz znaki niedrukowalne (Wybierz: Widok – Znaki niedrukowalne lub Ctrl+F10):
Wprowadź Twarde Spacje za jednoliterowymi wiszącymi spójnikami, takimi jak: a, z, i itd. Ma to zapobiec takiej sytuacji, że na końcu linii będzie stała „samotna” litera.
Sprawdź również czy w tekście nie ma konieczności użycia twardej spacji, kiedy nie chcemy, aby komputer rozdzielał dwa wyrazy przy łamaniu wiersza np. Imię Nazwisko.
Wprowadź miękki enter (taki, który nie przerywa akapitu) Shift+Enter, gdzie jest to niezbędne.
Wykresy powinny zawierać tytuły, legendy oraz etykiety danych.
W pracy mogą również znajdować się hiperłącza.