Wymagania do pracy tekstowej

  1. Podpis w nagłówku (wstaw – główka)
  • imię, nazwisko oraz numer indeksu;
  • wyrównany do prawej strony;
  • czcionka dowolna, choć powinna być większa niż Treść tekstu, oraz mniejsza od Tytuł.
  1. Ustalić marginesy dla całej pracy (Format – Strona – Strona (we wstążce) – Marginesy).

  2. Praca powinna być wyposażona w automatyczne formatowanie (Style – Style i formatowanie lub skrót F11).

  3. Cała Treść tekstu powinna być wyjustowana (wyrównany do lewej i prawej), oraz powinna mieć zastosowane wcięcie dla pierwszego wiersza (Treść tekstu – Modyfikuj – Wcięcia i odstępy (we wstążce)).

  4. W stopce na środku strony powinny znajdować się numery stron.

  5. Wstawianie ilustracji. Rysunek/ilustracja właściwości po kliknięciu prawym klawiszem myszy:

    • Kotwica – do znaku,
    • Opływanie - bez opływania,
    • Wyrównanie – najlepiej centralnie.

    Gdy już wszystko jest ustawione należy prawym klawiszem myszy kliknąć na obrazek, wybrać z listy Format obrazu, następnie ze wstążki Opcje – Chroń i zaznaczyć: zawartość, pozycję, rozmiar.

  6. Tabela z LibreOffice Calc powinna być wklejona specjalnie do pliku tekstowego jako łącze DDE lub HTML. Dzięki czemu możliwy będzie podział jej między stornami (Właściwości tabeli – Przepływ tekstu – Zezwól na podzielenie tabeli oraz Powtórz nagłówek) oraz ustalenie stylu Nagłówek tabeli dla pierwszego jej wiersza (Style i formatowanie). Dodatkowo tabela powinna zawierać estetyczne obramowanie.

  7. Do tabel i rysunków należy się odwołać w tekście wykorzystując funkcję za to odpowiedzialną (Wstaw – Odsyłacz – Odsyłacze (we wstążce) – w polu Typ wybrać Ilustracja/Rysunek/Tabela – w polu wstaw odsyłacz do wybrać Kategoria i numer - Wstaw).

  8. Wstawić podpisy pod rysunkami i tabelami (prawym klawiszem klikamy na obiekt – wstaw podpis – Kategoria (odpowiadająca obiektowi).

  9. W przypadku wstawiania wzorów proszę wykorzystać narzędzie do tego służące (Wstaw – Obiekt – Formuła). Wzór powinien posiadać numerację. W celu wstawienia wzoru należy w nowej linii napisać „fn”, a następnie nacisnąć klawisz F3. Do wzorów należy się odwołać Wstaw – Odsyłacz – Odsyłacze (we wstążce) – w polu Typ wybrać Tekst – w polu wstaw odsyłacz do wybrać Odwołanie – Wstaw)

  10. Wstaw bibliografię za pomocą Zotero na końcu dokumentu:

    W tekście powinny znajdować się odwołania do tekstu cytowanego (tekst w cytacie „”)! oraz do tekstu własnego jeśli jest na podstawie materiałów cudzych (wówczas nie stosujemy cudzysłowu).

  11. Na końcu pracy pod bibliografią powinien znajdować się spis tabel oraz spis rysunków (Wstaw – Spis treści i indeks – Spis treści, indeks lub bibliografia – Ustawić odpowiedni Tytuł oraz wybrać Typ z listy).

  12. Włącz znaki niedrukowalne (Wybierz: Widok – Znaki niedrukowalne lub Ctrl+F10):

    • Wprowadź Twarde Spacje za jednoliterowymi wiszącymi spójnikami, takimi jak: a, z, i itd. Ma to zapobiec takiej sytuacji, że na końcu linii będzie stała „samotna” litera.

    • Sprawdź również czy w tekście nie ma konieczności użycia twardej spacji, kiedy nie chcemy, aby komputer rozdzielał dwa wyrazy przy łamaniu wiersza np. Imię Nazwisko.

    • Wprowadź miękki enter (taki, który nie przerywa akapitu) Shift+Enter, gdzie jest to niezbędne.

  13. Wykresy powinny zawierać tytuły, legendy oraz etykiety danych.

  14. W pracy mogą również znajdować się hiperłącza.